A nyár beköszöntével nemcsak a hőmérséklet emelkedésére, az elfogyasztott limonádék számának növekedésére kell számítani, hanem sajnos a legtöbb vállalkozás esetében a bevételek visszaesésére is. Néha ez valós okokból történik, mert az adott termékre, szolgáltatásra valóban csökken az igény, de sokszor csak egy önbeteljesítő jóslat miatt maradunk normális bevételek nélkül, mivel úgy vagyunk vele, hogy á, a nyár uborkaszezon, úgysem lehet sok pénzt keresni, minek próbálkozzunk. Néha meg csak megörülünk, hogy végre lehet szusszanni egy kicsit az egész éves hajtás után.
Ha nem azért van bevételcsökkenés nálad, mert kiélvezed a laza időszakot, ha frusztrál, hogy nincs annyi eladásod/ügyfeled, mint szeretnéd, érdemes végiggondolni, mit lehet variálni, hogy jobb legyen a helyzet. Bár nincs egyetlen tuti recept sem a nyári bevételek garantált növelésére, van két dolog, amit érdemes lehet kipróbálnod.
Mit tegyél, ha nem annyi a bevételed nyáron, mint szeretnéd?
#1 Hozz létre egy új, mini terméket, ami nyári témához kapcsolódik
Habár egy teljesen új termék bevezetése a piacra nagyon melós feladat, mert meg kell ismertetni a terméket az emberekkel, promózni az előnyeit (például TRX, első elektromos autó, stb.), a kisebb termékeknél, amiket már ismert vállalatok kínálnak, az az igazabb, hogy az újdonságokra a meglévő ügyfelek gyakran lecsapnak. Tehát ha már vannak korábbi ügyfeleid, vásárlóid, valószínűleg egy új, nyárspecifikus termékkel jó eredményeket érhetsz el.
FONTOS! Ne akarj most gigaterméket adni, csak mini, könnyen megvásárolható, nagy agyalás nélkül megszerezhető termékekre gondolj. Tudod, amire akár az is igaz, hogy az impulzusvásárlók is megveszik. Valószínűleg nem ebből fogsz meggazdagodni, de kis extrának tökéletes (sőt, lehet, hogy valamelyik hírlevélfeliratkozód ezt a terméket fogja elsőre megvenni, később pedig nagyobb összegeket is nálad hagy majd).
PÉLDA #1: Nem kell, hogy uborkaszezon legyen a nyár MINIKURZUS
➡️ kedvező ár
➡️ könnyen emészthető, feldolgozható valami
➡️ szezonális igényeket elégít ki (nyáron felmerülő problémára kínál megoldást)
Idén debütáló termék, ezért még nagy tanulságokat nem tudok levonni, de akik megvették, pozitívan jeleztek vissza és már van egy-két termék, amit majd tudok nektek hírlevélben ajánlani, mert a minikurzus résztvevői olyat készítettek, amit van kedvem ajánlani.
PÉLDA #2: Kánikulakompatibilis Pilates
➡️ kedvező ár
➡️ nyárspecifikus téma
➡️ nyári igényekhez igazodó tulajdonságok (rövidebb videók, mint általában)
➡️ választási lehetőség (kétféle minitermék az extrém rövid tornákat bevállalóknak és a félóra mellett elköteleződni tudóknak)
Ez a termék a hobbiprojektem tavaly nyári ajánlata volt. Nem vették meg ezrek, viszont egy kicsit megdobta a nyári bevételeket, illetve többen is voltak, akik utána csatlakoztak az előfizetéses klubomhoz, mert tetszett nekik a torna – tehát egyfajta bevezető termékként is funkcionált. Előnye, hogy nem teljesen évhez kötött, ezért idén is lehet promózni. Egy-egy nyári terméknél ezt is figyelembe kell venni, hogy hosszútávon ügyfeleket vonzhatsz be vele, úgyhogy nem csak azt kell nézni, hogy július-augusztusban mennyi bevételed lett belőle, hanem mennyi hosszútávú új ügyfelet szereztél általa.
#2 Alakítsd át egy meglévő termékedet/szolgáltatásodat úgy, hogy az a nyári igényekhez igazodjon
Nem kell mindig újat alkotni, néha elegendő egy kis variálás. Ehhez annyit kell tudni, hogy a te célcsoportod hogyan viselkedik ebben az időszakban, miben változnak az igényeik. Lehet, hogy ilyenkor több a szabadidejük és van kedvük nálad eltölteni az idejüket (pl.: nyári intenzív nyelvtanfolyamok szünidős diákoknak, nyári táborok gyerekeknek, workshopok olyan felnőtteknek, akiknél uborkaszezon a nyár és végre van idejük kikapcsolódni, VAGY épp ellenkezőleg olyan termékeket/szolgáltatásokat szeretnének, amik gyorsan emészthetőek, mert ilyenkor nem akarnak sok időt pazarolni az adott dologra).
PÉLDA #1: Exkluzív nyári VIP marketing nap
➡️ nyári kedvezmény
➡️ rövidebb időtartam
➡️ alacsonyabb anyagi befektetés, de több háttérmunkát igényel (azoktól a vállalkozóktól, akiknek nyáron több az idejük, mert kevesebb a munkájuk)
➡️ olyan formátum, ami évközben korlátozott mennyiségben elérhető
Nagyon sok olyan ügyfelem van, akinél a nyár nem a pénzkeresésről szól, hanem inkább a tervezésről, felkészülésről – amikor nem a vállakozásodBAN dolgozol, hanem a vállalkozásodON, hogy jobb legyen. Van, hogy el kell engedni a görcsösen pénzkeresést, inkább arra fókuszálni, hogy szezonban mit lehet jobban, máshogy csinálni, hogy akkor magasabb legyen a bevétel. Például én nyelvtanár koromban mindig úgy számoltam a célbevételeimet, mintha a július, augusztus és december nem létezne, tehát az éves bevételemet 9 hónap alatt kerestem meg – persze ezekben a hónapokban sem volt teljesen nulla a bevételem, de mivel úgy készültem, hogy az lesz, így minden plusz bevétel „ajándék” volt. És néha ez a jobb, kicsit kipiheni az ember magát és végre van ideje egy kicsit a háttérmunkára – ami sokszor fontosabb, mint gondolnánk. Gyakran előfordul, hogy a munka miatt nincs időnk kidolgozni az időspórolós lehetőségeket és mindig csak az ördögi körben ragadunk, mert sosincs lehetőség újratervezésre és csak egyre fáradtabbak vagyunk – erre ideális időszak a nyár, megtervezzük, hogy mi lesz másképp, előkészülünk a kampányokra és azon túl, hogy stresszmentesebb lesz a kampányidőszak, gyakran magasabb lesz a bevétel is. Ilyesmikkel tudunk foglalkozni „teszkógazdaságosan” a nyári időszakban – mert ebben a verzióban én kevesebb kivitelezési feladatot végzek, inkább csak tervezünk, így olcsóbban tudom adni ezt a szolgáltatást, az ügyfeleimnek pedig ilyenkor van idejük kompenzálni, hogy nem végzek kivitelezési, „csak” tervezési, stratégiai feladatokat.
PÉLDA #2: PilaTest Klub mini
➡️ jelentősen olcsóbb, mint a rendes előfizetéses klub
➡️ kevesebb időráfordítást igényel az előfizetőktől
➡️ nem állandó termék, csak nyári időszakban elérhető
Nyáron sokszor kevésbé lelkesek az emberek a torna iránt (tök érthető!), a hőség miatt is, a sok utaznivaló miatt is, ezért többeknek nem éri meg előfizetni 1-2 hónapra a teljes klubra, mert úgyis csak 1-2 hetet fognak tornázni, amúgy utaznak vagy táboroztatnak, bármi egyéb. Ezért 3 évvel ezelőttre kitaláltam a Pilatest Klub MINI-t, ahol ugyan nem volt annyi videó, mint a rendes klubban, viszont nagyjából féláron hozzáfértek a tornákhoz a nyári hónapokban. Minden héten került fel új videó, tehát itt is megvolt az újdonság varázsa, tornázni is tudtak a lányok mindig, viszont jelentősen olcsóbb volt így nekik. Ez is úgy alakult, hogy többen itt ismertek meg és ősszel, amikor a mini klub bezárt, jöttek a teljes előfizetéses, sokvideós, egyéb szolgáltatásos csoportba.
A legfontosabb tanulság az elmúlt 20 év nyarainak túléléséből, hogy ebben az időszakban nem csak a bevételekre, hanem a hosszú távú stratégiára és jövőbeli lehetőségekre érdemes fókuszálni. Van, hogy a nyár a tervezésről, felkészülésről szól és nem a görcsös pénzkeresésről. És van, hogy itt az ideje belehúzni, mert a konkurenciád úgyis épp visszavonulót fújt és most könnyebben elérheted azokat az embereket is, akik amúgy lehet, hogy szezonban inkább vele dolgoznának, mert pénzfeldobással ő nyerne, őt keresnék meg, de nyáron csak te vagy jelen, csak te látszódsz, veled kezdenek el dolgozni.
Hozd ki a maximumot a nyárból, ha úgy érzed – de ha egy kis pihenésre, felkészülésre, az éves terveid újragondolására van szükséged, akkor fókuszálj arra!
TUDTAD? Ha feliratkozol hírlevelemre, első kézből értesülhetsz az új blogbejegyzésekről és spontán agymenéseimről, amikor a hét tanulságait osztom meg veletek. Bónuszban az introvertált tévhitek ebook is a tied lehet!