Fenntartható vállalkozás határhúzással

FOGALOMMAGYARÁZAT: fenntartható vállalkozás Noémi szerint = olyan vállalkozás, aminek a menedzselése hosszútávon is kibírható, fenntartható anélkül, hogy a fizikai vagy mentális egészségünk, esetleg az emberi kapcsolataink rovására menne. Tehát egy olyan vállalkozás, amiben jó dolgozni és marad idő és erő is a magánéletre.

 

Azzal akartam kezdeni, hogy introvertáltként nagyon fontos meghúzni a határainkat, de aztán rájöttem, hogy ez mindenkinek fontos, aki szeretne kiégés nélkül dolgozni. Az internet és a közösségi média térhódítása miatt egy csomó új lehetőség nyílt előttünk, de ezzel együtt rengeteg új feladat és nehézség is. Például, hogy kötelezőnek érezzük, hogy állandóan rendelkezésre álljunk. Csak egy gyors üzenet itt, csak egy pár perces telefonhívás ott, ami nemtartazsemmibőlsem, mégis teljesen kizökkent abból, amit épp csinálunk.

Én például nem tudok úgy írni vagy éppen koncentrálós feladatot végezni, hogy közben telefonokra válaszolok, mert utána mindig beletelik pár percbe, mire újra felveszem a fonalat, kreatív munkafolyamatnál pedig lehet, hogy kuka az egész nap, mert elszáll az ihlet. Amikor pedig vége a munkaidőnek vagy hétvége van és tényleg nem kellene dolgozni, akkor is ha épp pittyeg a messenger munkakérdéssel, miközben én kikapcsolódni akarok és mondjuk az új cicavideókat mutogatni a barátnőmnek, akkor igencsak kizökkenek és ott a késztetés, hogy úristen, hát akár most dolgozhatnék is. És nem, nem szoktam ezekre az üzenetekre válaszolni, de attól még kizökkenek a lazulásból.

Régimódi vagyok és fontosnak tartom azt, hogy betartsuk, milyen témában milyen felületen kommunikálunk. Például munka témában e-mailben vagy videóhívás formájában munkaidőben, nem pedig privát üzenetben vasárnap este, hogy „láttam az out of office üzenetedet, hogy szabin vagy, úgyhogy inkább itt írok, hogy hamarabb válaszolj”. Én mindig azt érzem, hogy a privát szférámat erőszakolják meg azok, akik a privát profilomon messengeren írnak, miközben lefixáltuk a kommunikációs formát. Szóval én ilyen üzenetekre nem szoktam válaszolni. Elvesztettem egy pár ügyfelet emiatt, mert úgy gondolták, hogy bunkó vagyok? Igen. Nyertem olyan estéket és hétvégéket, amikor tényleg tudtam pihenni és kikapcsolódni? Igen. Fontosabbnak tartom azt, hogy legyen időm feltöltekezni a szabadidőmben, minthogy havi szinten legyen plusz pár tízezer forintom? Megintcsak igen.

Tehát nekem személy szerint nagyon fontos a határok meghúzása, mert úgy érzem, hogy introvertáltként extrém módon lemerít, ha nem lehetek „egyedül”. És néha ez csak annyit jelent, hogy egyedül akarok kis sorozatnézéssel lazítani, akkor ne érezzek sürgetést, hogy azonnal reagáljak. Ráadásul nálam rengetegszer úgy van, hogy amikor viszont ott kommunikál velem valaki, ahol megegyeztünk vele, nem érzem megerőszakolásnak a beszélgetést, akkor egészen nagylelkű szoktam lenni az információkkal, amiket adok, ezermilliószor segítőkészebb vagyok (sokszor ingyen is), mintha bemászik valaki a privát szférámba.

De nem csak ebből áll a határok meghúzása, hogy épp messengeren ír valaki vagy máshol, privát profilon keres meg, vagy épp a munka e-mailemen, úgyhogy ezekből a legfontosabbakat össze is gyűjtöttem – ezek hatványozottan fontosak introvertáltaknak, de amúgy szerintem bárki másnak is, de valószínűleg nálunk sokkal hamarabb jelentkeznek a határtalanság negatív tünetei.

Határozd meg, mikor vagy elérhető és ezt ne is titkold!

Először magadban kell tisztázni, hogy mikor szeretnél elérhető lenni. Nem biztos, hogy ez a tipikus munkaidő lesz, de legyen olyan, ami neked komfortos, de az ügyfeleiddel is van közös intervallum. Ha ez megvan, tüntesd fel a honlapodon és a FB oldaladon (vagy ahol te aktívan vagy jelen és van erre lehetőség). Ez már segíthet abban az ügyfeleidnek, hogy lássák, vajon tudsz-e majd nekik olyan időpontot adni, ami nekik is jó, illetve hogy nagyjából mire számítsanak e-mail válaszadásnál. Az előző honlapomon azt is kiírtam a kapcsolat oldalra, hogy mikor várhatnak válaszüzenetet, hogy megelőzzem a „már tegnap is írtam, de még nem érkezett válasz” típusú e-maileket, hogyha mondjuk nem válaszolok aznap egy szombat reggel küldött emailre.

TUDTAD? Már neve is van annak, hogy nem állsz rendelkezésre állandóan, hanem amikor neked kényelmes! Aszinkron kommunikáció, a másik fél akkor ír, amikor neki jó, te akkor válaszolsz, amikor neked jó, nem egyszerre ültök a gépnél (persze lehet, hogy pont jó mindkettőtöknek, de nem kötelező, hogy jó legyen).

Tudtad, hogy nálam a mentorprogramban is elérhető ez a kommunikációs forma? Nem kell feltétlenül meetinget egyeztetünk, lehet, hogy csak hangüzeneteket vagy rövid videós üzeneteket/útmutatókat készítek neked vagy hagyunk egymásnak.

Tereld a közösségi médiáról a honlapodra és email fiókodba az embereket!

Lehet, hogy induló vállalkozásként még könnyedén menedzseled a közösségi médián érkező üzeneteket, de ha eléred a célod és sok érdeklődőd és ügyfeled lesz (vagy eleinte „csak” több felület, mert ott vagy az Instán, a Facebookon és Tiktokon is), ez egyre megterhelőbbé és időigényesebbé válik. Emailben jobban tudod rendszerezni a beérkező üzeneteket (címkézni, csillagozni, színezni), jobban átlátod majd és időt spórolsz. Ráadásul, ha sokszor érkezik hozzád ugyanolyan/hasonló kérdés, akkor egy GYIK oldalt is elkészíthetsz, amit belinkelhetsz a kapcsolat menüpontnál is, hogy nézzék át azt is, mielőtt írnak (kevesen nézik át, de ha 5%-kal kevesebbet kell emailezned úgy, hogy közben mégis elég infót kapnak az érdeklődők, máris megérte). GYIK oldal nem csak publikus oldal lehet, hanem lehet egy olyan, amit e-mailben linkelsz, ha valaki olyat kérdez, vagy csak egy saját magadnak összeállított „konzerv válasz” csomag, amit minden üzenetben személyre tudsz szabni egy kicsit.

Illetve, ha többféle dologgal foglalkozol, akkor érdemes külön jelentkezési lapot vagy emailfelvételi lehetőséget megadni, amikhez automatikus választ tudsz beállítani. Ezzel is sok időt nyerhetsz + elég menő is, hogy aki ír neked, pár másodpercen belül választ kap 10 kérdésből legalább 7-re.

Találd ki, mit mikor csinálsz!

Az oké, hogy nem válaszolsz hétvégén és este az üzenetekre, de attól még az sem jó, ha napközben minden pittyegésre összerándulsz és azonnal reagálsz ijedtedben, mert annak az a vége, hogy kiesel a gondolatmenetből és lassabban haladsz az elvégzendő feladatokkal. Határozd meg, hogy neked mi a leghatékonyabb verzió és tartsd is magad ahhoz! Nálam az vált be, hogy reggel első feladatként, ebéd utáni újrakezdéskor és a munka befejezési utolsó mozdulatként nézem meg az emaileket alapesetben, a telefonomat is csak ilyenkor nézem, mert akár azért, mert konzultáción vagyok, akár azért, mert kreatív vagy nagyon fókuszálós feladatot végzek, nem fér bele, hogy minden alkalommal az üzeneteimet csekkoljam. Tehát nálam le van némítva a whatsapp, a telefon és az e-mail értesítő is. Persze lehet, hogy neked olyan a munkád, amihez fontosabb, hogy gyorsan reagálj mindenre, akkor természetesen ez más lesz neked, de a kezdési és zárási időpontot akkor is határozd meg és tartsd is be, hogy megszabadulj attól az érzéstől, hogy állandóan rendelkezésre kell állnod!

Nekem még az is fontos, hogy mikor milyen feladatokat végzek a kommunikációs dolgokon kívül. Hétfőnként szoktam a közösségi médiára mindenfélét beidőzíteni, péntekenként viszont jobban mennek a kreatívabb dolgok (blogírás, canva grafikák macerálása, hírlevélsorozatok tervezése, megírása, stb.). Én nem vagyok nagyon koránkelő, reggel lassan indul be az agyam, úgyhogy mindig a munkaidő elejére teszem a kevésbé gondolkozós, már-már mechanikusan elvégezhető feladatokat is, hogy mire az agyam is felébred, nem csak a testem, addigra belevághassak a konzultációkba és az alkotós feladatokba. Neked ez valószínűleg máshogy lesz, de a lényeg, hogy figyeld meg, mivel mikor van a leghatékonyabb!

Ügyfeleiddel a kezdetekkor fektessétek le a mit-mikor-hogyant és a lehetséges elvárásokat!

Ha az elején letisztázzátok, hogy mikor mire számíthat, mi mennyi ideig tart, te hogyan dolgozol és ehhez ő hogyan kell, hogy aktivizálja magát (például addig nem tudsz nekiállni a szövegírásnak, amíg nem küldi el a részleteket a vállalkozásról és hogy milyen üzenetet akar átadni), minek mennyi a reális feldolgozási ideje (azaz ha pénteken délben adja le a rendelést 4 pár fülbevalóra, akkor ne számítson arra, hogy azt már kedden postázod), akkor neked is könnyebb lesz és ő is sok-sok csalódástól megmenekül.

Szerintem ezeket a kérdéseket a legfontosabb megbeszélni:

  • kommunikációs forma
  • határidők (a végső határidő és azt is, hogy ehhez mikor mit kell leadni és milyen csúszás várható, ha valami elmarad)
  • kontaktok (ha nem csak őt érinti a feladat, kössön össze a megfelelő emberrel)
  • mikor vagy elérhető
  • milyen formában várhatja a projekt lezárását, mi tartozik bele (például nálam, az szokott lenni, hogy excel tábla + pdf + rövid videós magyarázat + igényelhet konzultációt is, de az feláras) és hogy mihez választhat kiegészítő szolgáltatást és az mennyibe kerülhet

Minden vállalkozás más és más, szolgáltatóként, sőt, introvertált szolgáltatóként én ezeket találtam nagyon fontosnak. Kezdő vállalkozóként örültem, ha bárhol megkeresnek egyáltalán, de amikor végre beindult a vállalkozás, sikerült éjjel 11-kor is azon stresszelnem, hogy vajon mindenkinek válaszoltam-e, mert annyifelé volt szanaszéjjel mindenem. Sőt, mivel a főállásom mellett dolgoztam, így sokszor tényleg este 10-kor foglalkoztam az e-mailek megválaszolásával és akkor jött el a fordulópont nálam a határhúzásokban, amikor egyszer fél11-kor küldtem el egy emailt és azonnal csörgött is a telefon, de nem vettem fel, majd pedig jött az sms a hívó féltől, hogy „látom, hogy nem alszol, most írtál e-mailt, vedd fel, beszéljünk” – nekem ez volt az a pont, amikor úgy éreztem, hogy változtatnom kell. Te ne várd meg ezt, mert változtatni egy hektikus valamin mindig sokkal nehezebb, mint az elején egy jobb, fenntarthatóbb, kevésbé kiégés felé kergető rendszert kialakítani.

Jó lenne egy közösség, ahol introvertált vállalkozókkal találkozhatsz online?

Tele vagy kérdésekkel? Vagy nincs kérdésed, de lenne kedved velem dolgozni?

Szólj hozzá!