Célkitűzés okosan

Van az a mondás, hogy semmilyen szél nem jó annak a hajónak, amelyik nem tudja, melyik kikötőbe tart. Ez a vállalkozásokra is igaz. Ha nem tudjuk, mint szeretnénk elérni, akkor csak csapongunk a hirtelen felbukkanó, jó ötletnek tűnő marketingújdonságok között és a végén kimerülünk a sok tennivalóban, mégsem haladunk, mert mindig csak átalakulásban vagyunk az éppen aktuálisan kedvenc marketingfeladat miatt. Mintha félóránként átállítanánk a vitorlát. Alig vagy semennyit sem haladunk.
Éppen ezért fontos, hogy tudjuk, mik a céljaink – persze nem elég eltervezni, hogy mit is szeretnénk, hanem cselekedni is kell, de ha már tudjuk, mi a cél, könnyebben, magabiztosabban szánjuk rá magunkat a szükséges feladatok elvégzésére.
A jó cél fontos, majd a cél tudatában kialakított stratégia még fontosabb. De kezdjünk mindent az elején!

Hogyan állítsuk fel céljainkat?

Ahhoz, hogy egy cél hatékony legyen, elsősorban fontosnak kell lennie a számodra és hinned kell benne, hogy elérhető az a cél. Ha a cél fontos számodra, akkor tenni is fogsz érte valamit. Ha túl távoli vagy irreális, akkor elveszhetsz a hétköznapokban. Fontos, hogy olyan célt tűzz ki, amit ha felírsz egy cetlire és korán reggel ébredés után elsőként rápillantva ránézel, akkor azonnal motivált, lelkes és eltökélt leszel. Nem pedig rémült, hogy úristen, ez úgysem fog sikerülni. Ahhoz, hogy megvalósítható célokat tűzz ki, okosan végig kell gondolni mindent, ezért a SMART stratégia mentén érdemes érdemes haladni.

A S.M.A.R.T. stratégia alkalmazása

S – specific – konkrét, pontos, jól definiálható

Legyen annyira konkrét, amennyire csak lehet. Ne csak annyit mondj, hogy szeretnéd, ha nem mindig csak az akciós termékeket kellene figyelned az Aldiban, hanem határozd meg forintban azt a bevételi szintet, amit szeretnél elérni, illetve azt is, hogy ehhez a te termékedből, szolgáltatásodból mennyit kell értékesítened. Minél konkrétabb vagy, annál egyértelműbbek  és könnyebben meghatározhatóak lesznek a lépéseid, amik segítenek a célod elérésében.

Nem csak pénzbeli célokban érdemes gondolkozni, hanem azt is meg kell határozni hogy kinek a feladata lesz a lépéseket elvégezni, minden tudás a birtokodban van-e feladatok elvégzéséhez. Tehát cél lehet, hogy tudj annyi bevételt termelni, hogy megbízhass valakit egy bizonyos feladat elvégzésével. Én például utálok FB hirdetéseket beállítani, ezért visszatérő elem, hogy ez felkerülhessen a kiszervezett feladatok közé – ehhez persze annyival magasabb bevételi célt kell kitűzni, hogy kitermeljem a hirdetési szakember díját is. És van olyan időszak, amikor másra kerül a fókusz és inkább, ha összeszorított fogakkal, folyamatosan morogva is, de megcsinálom a hirdetésbeállításokat, cserébe mondjuk valaki más intézi az e-mailjeimet, mert az év bizonyos szakaszában ez kevésbé fér bele az életbe.

 

FONTOS! A célok meghatározásánál ne csak azt vedd figyelembe, hogy milyen bevételt szeretnél elérni, hanem azt is, hogy milyen életet szeretnél mellette, a magánéleted, a személyiséged, egyéb elfoglaltságok hogyan befolyásolják a munkádat (például ne tervezz arra a hónapra sok mindent, amikor a férjednek, anyósodnak és a gyerekeidnek is szülinapja van és zsúrról zsúrra és buliról bulira kell rohangálni és semmi szabadidőd nincs).

M – measurable – mérhető

Végig kell gondolni, hogyan fogod nyomon követni a fejlődésedet és a sikereidet. Fontos, hogy ne csak az legyen meg, hogy „mintha idén jobb lenne, mint tavaly”, hanem érdemes mindenhol valami kis mérhető dolgot feljegyezni. Nem feltétlenül csak anyagiakban kell gondolkodni, hanem százalékokban, időtartamban. Például idén 50 perc alatt készült el egy terméked, cél, hogy ez gyorsabb legyen és jövő ilyenkor már csak 35 percet kelljen rászánnod (és itt rögtön érdemes is végiggondolni a tényezőket, hogy mik befolyásolják az időtartamont, pl.: tudásod, gyakorlatod, anyag minősége, eszközök minősége, stb). Vagy pedig, hogy minden egyes kampánynál 10%-kal több hírlevélfeliratkozót szeretnél szerezni.

Találj módot arra, hogy a fejlődését minden egyes lépésnél mérni tudd – és ha valami nem tetszik menet közben, akkor nem kell szorongani, stresszelni miatta, hanem csak megállni egy pillanatra és finomhangolni a terveket.

R – relevant – releváns

Nem érdemes minden év decemberében csak ctrl-C, ctrl-V jelleggel másolni az új évre az előző év céljait, mert egy év alatt rengeteg dolog változhat. Vegyük csak a pozitívakat – lehet, hogy azóta született egy gyereked, vagy lakásból kertes házba költöztél és ezért több idő kell a házkörüli teendőkre, vagy a gyereked oviból iskolába kerül és teljesen megváltozik az időbeosztás. És akkor arról ne is beszéljünk, hogy a piac milyen gyorsan változik, emiatt sem lehet kopipésztelni az egészet – még ha te nem változnál semmit, sőt, az igényeid és életkörülményeid sem (ami azért ritka dolog egy év alatt), a világ tuti rohan tovább és új trendek, igények és lehetőségek is vannak.

T – timely – határidőhöz kötött

A határidők kitűzése az egyik legfontosabb, hiszen enélkül nehéz mérni, hogy sikerült-e valami. A végeredmény vizuálisan nézve ugyanaz akkor is, ha egy nap alatt és ha egy hónap alatt festjük ki a szobát, de az életkörülményeinket tekintve hatalmas különbség van a kettő között. Éppen ezért fontos, hogy meghatározzuk, mikorra szeretnénk elérni a kitűzött célunkat.

Tehát a „jó lenne, ha kétszer ennyit keresnék” (2047-ben a mostanihoz képest?) helyett jobb, ha azt határozzuk meg, hogy egy negyedév vagy egy év alatt milyen változást szeretnénk elérni.

Ha a SMART alapelvek szerint tudjuk kitűzni a céljainkat, esélyesebb, hogy el is érjük azokat. Az enélkül kitűzött célok inkább vágyálmok és gyakran arra a sorsra jutnak, mint a „hétfőtől fogyókúrázom” – bezzeg ha már megvettem a bérletet edzéshez, megrendeltem a Kiflitől az alapanyagokat a következő heti főzésekhez, máris esélyesebb, hogy lesz is valami a dologból!

TUDTAD? A modern megközelítés szerint már nem csak okos, hanem okosabb, azaz SMARTER célkitűzéssel érdemes kezdeni: E (evaluated) – számokban kiértékelt, R (reviewed) – áttekintett, felülvizsgált.

Elsőre elég a SMART célokra törekedni, majd pedig a következő körben jöhet a kielemzés, mielőtt az újévi SMART célokat kitűzzük. Ne bonyolítsuk rögtön az elején ijesztővé a célkitűzést!

Nézzünk egy példát a SMART célokra:

Általános cél: nyelvtanárként növelni a bevételeket.
SMART verzióban ugyanez:

Röviden: Meglévő szolgáltatásaim mellett új terméket is kezdek értékesíteni, amellyel legalább 25%-kal növelhetem havi bevételeimet az első negyedévben, a második negyedévben pedig (SMARTER cél esetén) az első negyedév kiértékelése után új %-os növekedési célt tűzök ki.

Extra tippek a célkitűzésekhez:

  • ne akard megváltani a világot és mindent egyszerre megcsinálni! Ne tűzz ki túl sok célt, hanem annyit, amire tényleg tudsz fókuszálni, amit utána ki tudsz értékelni (és a kiértékelés nem az lesz, hogy „fú, ez tényleg irreálisan nagy vállalás volt, persze, hogy nem sikerült” – ha túl sokat akarsz egyszerre, akkor utólag nem derül ki, hogy azért nem sikerült, mert az adott cél nem volt jó vagy mert túl sok dologra fókuszáltál egyszerre és nem jutott időd a lényegre)
  • írd le, foglald táblázatba, rajzold le – a lényeg, hogy valamilyen számodra jól átlátható formában rögzítsd a céljaidat!
  • ne csak a végcélt határozd meg, hanem részcélokat is tűzz ki és tényleg határozd meg a köztes lépéseket és felelősöket is! Ez nem csak a követhetőség és kielemezhetőség miatt fontos, hanem a részcéloknak köszönhetően sikerélményed lesz, ami erőt és motivációt ad a következő szakaszhoz!
 

TIPP: Használj olyan eszközöket, amik segítenek átlátni a céljaidat, részcéljaidat. Lehet ez excelben is, vagy Trello-ban, bár én a legjobban az ASANA-t szeretem, ahol könnyedén pipálható minden feladat, extra kommenteket is fűzhetek a tennivalókhoz, ráadásul ha beállítom a határidőket, akkor a főoldalra belépve már színekkel segít, hogy mennyire is sürgős a következő feladat.

Ha vannak céljaid, amiket jól meg tudsz fogalmazni, akkor azok egy nagyon stabil alapot tudnak biztosítani a vállalkozásodnak. Nem csak aranyhalként figyelsz fel az új marketingtrendekre, hanem mérlegelni tudsz minden újdonságot, hogy az hogyan passzol az igazi céljaidhoz. A SMART célok segítségével követhető a vállalkozásod fejlődése és azok is könnyen kiderülnek, hol lehet szükséged segítségre – sőt, menet közben kiderülhet az is, mi az, ami annyira utálatos feladat, hogy inkább kiszerveznéd, mert igazából sokkal több időt és energiát vesz el az életedből, mint amennyi hasznot hoz.

Meg tudod fogalmazni a fő céljaidat? Gondold végig a fentiek alapján, hogy mi lehet fontos neked, írd össze egy táblázatba vagy csak cetlikre és néhány nap múlva térj vissza és rendszerezd azokat!

Ha pedig segítségre van szükséged a célkitűzésekhez, keress bátran, segítek!

Jó lenne egy közösség, ahol introvertált vállalkozókkal találkozhatsz online?

Tele vagy kérdésekkel? Vagy nincs kérdésed, de lenne kedved velem dolgozni?

Szólj hozzá!