Miért elengedhetetlen a célközönség meghatározása a vállalkozásod számára?

Marketingesként néha úgy érzem, hogy végtelenszer ismételgetem magam, mert minden ügyfélnél ugyanúgy fontos és ugyanúgy ki kell hangsúlyozni a célkozonség meghatározásának fontosságát. De most Adrinak köszönhetően itt a bizonyíték, hogy nem én (vagy az összes többi marketinges) gondolja csak így! 

Herkutz-Szenkovits Andrienn webdesigner hozott nektek egy vendégposztot, amiben kicsit mélyebbre megy annál, minthogy vésőgépeket árusító cégként ne magenta legyen a honlap vagy egy egy esküvői szolgáltatást ne baljós, sötét tónusú képekkel legyen teli. 

Olvasd el Adri gondolatait és tudd meg, miért lehet a célcsoport meghatározása a sikeres vállalkozásod egyik legfontosabb alappillére! 

Miért nem működik a „mindenkinek szóló” stratégia?

Képzeld el, hogy van két étterem: az egyik egy retro kifőzde, ahova irodisták és építkezésen dolgozók mennek az ebédszünetben, a másik pedig egy fine dining étterem, ahol a tálalás már-már művészet és főleg tehetős párok mennek oda vacsorázni. Mindkettő étterem, mégis teljesen eltérő embereket szólítanak meg, eltérő anyagi háttérrel és eltérő céllal. Ha a retro kifőzde gourmet kifejezésekkel reklámozná magát, valószínűleg elkerülné a célközönségét. Ugyanez igaz a fine dining étteremre is: egy „nálunk olcsón sokat ehetsz” üzenet nem érhet el azokhoz, akik a minőségi élményeket keresik.

A lényeg: nem lehet mindenki a célközönséged! A célközönség ismerete a siker egyik alapja, legyen szó weboldalról, social mediáról, marketing stratégiáról. Sokan azt gondolják, hogy akkor lesznek sikeresek, ha sok embert érnek el és sok embernek kommunikálnak. De ha mindenkihez beszélünk, igazából senkihez sem, hiszen az üzenetünk nem tud célzott, már-már személyre szabott lenni. Senki sem fogja a magáénak érezni.

Ahhoz, hogy hatékonyan érd el az ideális ügyfeleidet, elengedhetetlen, hogy pontosan tudd, kik ők, mit keresnek, és hogyan tudod a legjobban megszólítani őket. Illetve hogy ismerd a saját vállalkozásodat és termékedet, hogy az valóban az, amit az adott ügyfél keres vagy módosítani és finomítani kell a célközönségen.

Milyen területeken fontos a célközönség ismerete?

Értékesítés

Ha tudod, kiknek szól a terméked vagy a szolgáltatásod, könnyebben meg tudod győzni őket arról, hogy nálad vásároljanak, veled dolgozzanak együtt. Jobban ismered a problémáikat, amikre megoldást tudsz nyújtani.

Marketing 

Ha ismered a célközönségedet, akkor tudod, hogy milyen platformokon van jelen, hol érdemes posztolnod és hirdetned. Ráadásul a hirdetések grafikái és szövege is könnyebben készül el, ha a célközönség tűpontos. Így nem lesznek felesleges marketing kiadásaid.

Kommunikáció 

Ha ismered a célközönséged problémáit és vágyait, a tartalmaid sokkal relevánsabbak lesznek számukra. Tudod őket edukálni, jobban el fogják olvasni a hírleveleket, többen reagálnak majd a posztokra, sztorikra.

 

Hogyan segít a célközönséged ismerete a weboldaladnál?

A weboldal a vállalkozásod online arca, és érdemes úgy kialakítani, hogy a látogatóid magukra ismerjenek. Csak néhány másodpercünk van, hogy meggyőzzük a látogatót, hogy maradjon az oldalunkon. Ehhez kell egy szuper cím és jó design. Viszont ezek csak akkor lesznek igazán ütősek, ha ismerjük a célpiacot!

A weboldal szövegezése kiemelt fontosságú. Viszont máshogy kommunikálunk egy időseket megszólító weboldalon és egy tinédzsereket célzó honlapon. De akár egy szakmán belül is, ha más a célközönség akkor más tartalmat, stílust és nyelvezetet igényel.

A webdesign kialakítása során is figyelembe kell venni a célközönséget. Idősebbeknek nagyobb betűk, gombok szükségesek, fiatalabbaknak több videós tartalom stb. Ha a weboldalad nem tudja megszólítani a látogatót, nagy az esélye, hogy kilép onnan. Viszont ha megfelelő probléma felvetéssel megszólítod, és olyan fotókat teszel ki, amin a látogató magára ismer, akkor nagyobb eséllyel fog vásárlóvá illetve ügyféllé válni.

minden vállalkozáshoz tökéletesen passzoló egyedi stílus

Hogyan hat a célközönség a social media stratégiádra?

A közösségi médiában különösen fontos, hogy tudd, kinek szól a tartalmad. Rengeteg pénzt el lehet égetni hirdetésekre, különösen úgy, ha rossz helyen hirdeted az oldaladat és a szolgáltatásodat. Nem mindegy, hogy hol vagy aktív, hova teszed a fókuszt. Ha idősebbeket szeretnél elérni, érdemes Facebookra fókuszálni, míg a fiatalabb generáció a TikTokon vagy Instagramon érhető el. Érdemes a stratégiával kapcsolatban egy szakemberrel konzultálni!

Hogyan határozd meg a célközönséged?

Nézd át a saját vállalkozásodat! Milyen a szolgáltatásod, terméked? Milyenek az árak? Ha vannak korábbi ügyfeleid, akkor valóban velük szeretnél együtt dolgozni? Kik azok, akik már most is érdeklődnek a szolgáltatásod iránt? 

Határozd meg az álom ügyfeledet és gondold át, hogy őt hol és hogyan lehet megszólítani, milyen problémákkal küzd, amire te tudod a megoldást, mik a vásárlási szokásai, hol él, hány éves stb. Nézz statisztikákat és kutatásokat, kérdezz meg szakembereket ezzel kapcsolatban. Figyeld meg a versenytársaidat, ők hogyan és kiknek kommunikálnak (fontos hogy ne másolj, hanem inspirálódj). Ha van már weboldalad és social media oldalaid, akkor nézd meg a statisztikákat, analitikát.

A célközönség meghatározása nemcsak a marketinget és értékesítést könnyíti meg, hanem a vállalkozás fejlődésének alapja is. Ahhoz, hogy a vállalkozásod sikeres legyen, elengedhetetlen, hogy tisztában legyél a célközönségeddel. A célzott kommunikáció növeli a vásárlók és az ideális ügyfelek elérését, bizalmat épít, problémát old meg és edukál. A célközönség meghatározása nem egy egyszeri feladat, időről időre át kell nézni, és át kell alakítani ha éppen arra van szükség. 

Herkutz-Szenkovits Adrienn, webdesigner és grafikus, aki megvalósítja és vizuálisan kifejezi elképzeléseidet, akinek minden új projekt egy újabb izgalmas kihívás és egyben hatalmas lehetőség. 

🌐 szenkovitsdesign.hu

Jó lenne egy közösség, ahol introvertált vállalkozókkal találkozhatsz online?

Tele vagy kérdésekkel? Vagy nincs kérdésed, de lenne kedved velem dolgozni?

Szólj hozzá!