5 dolog, amire minden introvertált vállalkozónak szüksége van a sikerhez

Lássuk be, introvertált vállalkozónak lenni egy extrovertált világban nem kis teljesítmény. Mindig csak azt hallgatjuk, hogy mit KELL megcsinálni és milyen hamar ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Itt egy videó, ott egy poszt, legyen persze sztori is meg reels is és ha már ott tartunk, nehogy már csak a közösségi médiával foglalkozz, legyen is mit eladnod, készíts gyorsan valami terméket, ahova terelheted az embereket. Ó, de a hírlevélről se feledkezz meg! És az új trendeket figyeled egyáltalán? Ne már, ez nem trendi és az algoritmus is mást szeret, mint két hónappal ezelőtt! Mindig csak nő a feladatok listája és egyre inkább összezavarodounk, hogy mi mindent kellene csinálni ahelyett, hogy aranyhalként „jé, egy új ötlet!” felkiáltással egyik dologról a másikra ugrálunk, de egy visszatérő elem mindig van, hogy legyünk aktívan jelen online, anélkül úgysem ér semmit azegész és próbáljuk meg túlharsogni a konkurenciát a véget nem érőnek tűnő versenyben.


A legtöbb introvertált ember számára ez rémálomként hangzik. Az egyik legnyilvánvalóbb különbség az introvertáltak és az extrovertáltak között az, hogy az extrovertáltak másokból nyerik az energiájukat, míg az introvertáltak az egyedül töltött időben töltekeznek és úgy érzik, hogy az emberek között töltött idő elszívja az energiájukat. Tehát a mindennapos „megjelenés” – még ha online is – igazi kimerülés lehet nekünk, introvertáltaknak. Persze jobb, mintha minden nap fizikailag kellene többezer ember között aktívan létezni, de fárasztó, ez tény. Mégis azt érezzük, hogy ez KELL ahhoz, hogy sikeresek legyünk.

De vajon valóban szükségünk van mindezekre a sikerhez?

Hogyan lehetsz sikeres introvertált vállalkozóként?


Ez nem azt jelenti, hogy ahhoz, hogy introvertált vállalkozóként sikeres legyél, extrovertáltnak kell lenned. Távolról sem. Az introvertált vállalkozóként való érvényesülés igazi titka az, hogy elfogadod az introvertáltságodat, és arra használod, hogy az előre vigyen téged. El kell felejteni, hogy „intróként úgysem lehetsz sikeres”, mert ez nem igaz – csak az a lényeg, hogy máshogy közelíts a dolgokhoz. Tudod, mint az a mém, ahol a zsiráf, a csiga, a hal, a majom és a madár együtt vizsgázik és a vizsgáztatótól elhangzik a mondat, hogy „az esélyegyenlőség jegyében mindenkinek ugyanazt a feladatot kell teljesíteni: fel kell mászni a fára, az megy át a vizsgán, aki a tetejéig elér” – és ahogy a hal nem fog nyerni a fáramászásban, úgy a zsiráf sem úszásban, de ettől még nem jelenti azt, hogy a maguk területén, a saját készségeiket maximálisan kihasználva ne lehetnének sikeresek!

Nézzük azt az öt dolgot, ami szerintem a legfontosabb ahhoz, hogy introvertáltként is sikeres vállalkozóvá válhass!

1. Határozd meg, neked mi jelenti a sikert!


A siker relatív fogalom. Teljesen eltérő lehet, hogy mit jelent számodra és mit jelent valaki másnak. Nálam például az sikerélménynek számít, amikor nem felejtem el, hogy két e-mail között felraktam az ebédet a tűzhelyre és nem égetem oda, míg anyukám szívvel-lélekkel főz és neki az a sikerélmény, ha 3 helyett 5 szomszéd teszi szóvá, hogy megint milyen finom illatok jönnek a konyhájából.

Az üzleti sikereket sem lehet szabványosítani, más lesz a siker neked, mint annak, aki 10 éve a szakmában van és egészen más háttérből érkezik. Sőt, más lesz a siker definíciója ma, mint egy év múlva.

Az én fejemben a siker nem csak attól függ, hogy mennyi pénzért csinálhatok olyat, amit igazán szeretek, hanem az is, hogy mikor és kivel. Volt egy időszak, amikor olyan helyen dolgoztam, ahol a kollégák kifejezetten jó arcok voltak, a főnököm pedig olyan főnök volt, hogyha ilyenek lennének mindenhol a főnökök, akkor nem csak gazdaságilag jutna előrébb minden cég, hanem a xanax gyárak is csődbe mennének, mert ő bebizonyította, hogy stresszmentesen is lehet célokat elérni és kedvesen kommunikálni mindenkivel. Mégsem szerettem ott azt, hogy rajtam kívül mindenki korán kelő volt, ezért hét, negyed nyolc körül kezdtek dolgozni. Nekem jelenleg sikernek számít az, hogy 8:30-kor elég bekapcsolnom a gépet és van akkora szabadságom, hogy 9 előtt nem kezdek megbeszélést. Nálam a siker érzetéhez ugyanannyira fontos az, hogy mennyit keresek, szakmailag mennyire vagyok elismert, milyen sikerei vannak az ügyfeleimnek, mint az, hogy mikor dolgozom és kivel.

Neked is érdemes végiggondolnod, hogy mikor mi a fontosabb (volt időszak, amikor azt éreztem sikernek, ha sok pénzt kerestem akkor is, ha aludni nem volt időm, mert lakásra gyűjtöttem és hajtottam azért, hogy elérjem a célomat – most fontosabbnak találom, hogy egyensúly legyen a magánéletem és a munkám között).

2. Válj szakértővé a saját területeden!

Ha a területeden belül egy témának az igazi szakértője leszel, akkor azon túl, hogy rád asszociálnak az emberek egy adott téma esetén azonnal, az is az előny, hogy nem kell annyi ember igényeinek megfelelned, nem kell olyan sok ember előtt megjelenned, hiszen kevesebb érdeklődőd lesz, de ők tényleg veled akarnak majd dolgozni!

A saját iparágadon belül érdemes egy kis témában tényleg igazi szakértővé válnod, akkor überspecifikusan tudsz kommunikálni és tényleg azokhoz jut el az üzeneted, akik veled szeretnének dolgozni. Így nem az lesz, hogy ezer fős rendezvényeken lesz 5 ember, aki veled akar dolgozni, hanem 15 fős kis összejövetelekből lesz 8-10 ember, aki előbb-utóbb veled akar dolgozni.

3. Merj ismételni és ne akard mindig feltalálni a spanyolviaszt!

Észrevetted már, hogy a nagy márkák újra és újra ugyanazokat a mondatokat ismétlik, ugyanazokat a megoldásokat kínálják?
Nem azért teszik, hogy idegesítőek legyenek. Hanem azért, mert így működik jól a bizniszük. Már gyerekkorunkban hallgattuk, hogy „ismétlés a tudás anyja”, aztán később nyelvtanulásnál, hogy „egy szóval 28x kell találkoznod, hogy megjegyezd”, és a marketingben sincs ez másképp. Egy üzenetet jó sokszor kell meghallani ahhoz, hogy azt a reakciót váltsa ki az emberekből, hogy ténylegesen vásároljanak.

Minden vállalkozó úgy érzi, hogy ez már „sok” és úgyis tudja a potenciális ügyfél, amit tudnia kell, majd vásárol, ha eljön az idő, de ez többnyire nincs így. Introvertáltként pedig általában bennünk van az a gondolat, hogy ha mi tudunk valamit, mindenki más is tudja, pedig ez távol áll a valóságtól. Egy introvertált egyik nagy erőssége a jó hallgatási képesség, sokkal figyelmesebben hallgatunk, ritkább az „egyik fülén be, másikon ki” eset, több infót elraktározunk akkor is, amikor nem akarjuk, ezért tényleg többször hallunk valamit, mint az átlagember. Tehát jusson eszedbe, hogy amit te már unsz, azt valószínűleg más meg sem hallotta vagy csak fél füllel.

Az eladásnál pedig még többször kell ismételni – pont olyan az értékesítés, mint amikor egy tinédzsert próbálsz meggyőzni a szobája takarításáról: attól, hogy egyszer elmondtad, nem valószínű, hogy ki is takarít. Sőt, ha egyik héten kitakarított, az nem jelenti azt, hogy következő héten is ki fog takarítani, ha nem szólsz neki!

A nyelvtanulásnál kicsit jobb helyzetben vagyunk a marketingnél, de egyes szakemberek szerint 6-10, más vélemények szerint viszont 18-20 alkalommal kell egy információt megismételni ahhoz, hogy tényleg cselekvésre késztessen. Tehát a marketingedben az ismétlés kulcsfontosságú.

4. Találd meg az ideális vásárlódat!

Hiába próbálsz eladni szorgosan, ha nem ott kommunikálsz, ahol az ügyfeleid vannak. Először is, meg kell fogalmaznod, hogy kivel szeretnél együtt dolgozni, kinek szeretnél értékesíteni. Ez fontos ahhoz, hogy jól tudj feléjük kommunikálni és jó helyen.

Ha jól meg tudod határozni az ideális vásárlódat, akkor nem kell arra pazarolnod az energiádat, hogy mindenhol jelen legyél, hanem ahogy a második pontban is igaz volt, itt is igaz, hogy kevesebb ember előtt kell jelen lenned ahhoz, hogy egymásra találjatok az ügyféllel. A 90-es évek végén tanultam először marketinget, akkor beleégett a fülembe, hogy „a szórólapoknak nagy a meddő szórása”, azaz sok olyan emberhez jut el a szórólap, akiket egyáltalán nem érdekel a termékem. A 21. században ennél már sokkal jobban lehet célozni, sokkal kisebb a meddő szórása a hirdetéseknek, a kommunikációdnak, ha tisztában vagy a célcsoportod igényeivel és viselkedésével, azaz hogy hol találod meg őket.

Spórolhatsz az energiáddal és nem meríted az introvertált raktáraidat, ha kevesebb helyen kell megjelenned offline és online egyaránt.

Ezeket gondold végig első körben:

  • melyik közösségi média felületen töltik a legtöbb időt?
  • milyen dolgokra keresnek rá a Google-ben? mik a fő kérdéseik?
  • hol keresnek segítséget?
  • offline vagy online könnyebb elérni őket?

Amikor tervezed, hogy hogyan érd el az embereket, könnyű abba a tévhitbe esni, hogy ha mindenhová kiteszed magad, akkor több embert érsz el. Igen, több embert érsz el, de valószínűleg nem egyformán érdeklődik majd a gamer széked iránt a 73 éves Piroska néni és a szabadidejét is a gép előtt töltő fiatal.

Válassz egy, maximum két felületet, ahol a potenciális ügyfelekkel kommunikálsz és ha már ott jól és otthonosan mozogsz, kipróbálhatsz másikat is – bármikor hozzáadhatsz többet is, de legyél tisztában azzal, hogy melyik felület mennyire szívja le az introvertált raktáraidat!

Az online marketing mindenki számára más és más lehet. És kell is, hogy az legyen. Több ezer online tanfolyam létezik, amelyek megtanítanak konkrét technikákra, amelyekkel növelheted a követőid számlát, amivel több eladást érhetsz el, és létrehozhatod álmaid vállalkozásod. De ahhoz, hogy növekedni tudj a saját vállalkozásodban, olyan tevékenységet kell választani, ami mellett hosszú távon is el tudsz köteleződni, ami legalább egy kicsit élvezetes. A fenntarthatóság szót nem csak a környezetvédelemmel kapcsolatban érdemes megjegyezned, hanem a stratégiád esetében is.

Olyan marketingtevékenységeket vállalj be, amik hosszútávon is fenntarthatóak! Ez persze nem azt jelenti, hogy egy-egy kampány erejéig nem adsz bele mindet, hanem azt, hogy ne legyen az év minden napja olyan kimerítő, mint egy kampányidőszak!

Legyen 100%-ban veled kompatibilis a stratégiád – ha utálsz a kamera előtt beszélni, akkor ne tedd. Ha nem szeretsz workshopokat tartani, akkor ne erre alapozd a vevőszerzésedet! Az egyetlen fontos tényező, hogy megtaláld, mi az, ami neked működik, és abban következetes legyél!

5. Ne csináld egyedül

Könnyű azt gondolni, hogy mivel mi intrók abból töltekezünk, hogyha egyedül tölthetünk egy kis időt, minden időt egyedül akarunk tölteni és mindent egyedül akarunk végigcsinálni. Ha ez így van, ki akadály meg minket abban, hogy mindenen napokig kattogjunk és saját magunk ellen is összeesküvéselméleteket gyártsunk? Introként gyakran előfordul, hogy túlhajszoljuk magunkat, mert inkább egyedül akarunk megoldani mindent, csak ne kelljen társaságba menni és mindenkinek megfelelni. De fontos lenne az arany középutat megtalálni és együtt dolgozni, vagy legalább konzultálni hozzánk hasonló gondolkozású emberekkel. Jó, ha van pár vállalkozó, akivel időnként összeültök gondolkozni vagy ha időnkét bevállalsz olyan projekteket is, amin másokkal együtt dolgozol. Én például sokat dolgozom egyedül, de van néhány webdesigener, akikkel sokszor dolgozunk közös honlapokon és az a pár megbeszélés és csoportos whatsappos elmélkedés és hangüzenetezgetés valahogy kirángat a saját gondolataimból és inkább inspirál, mint lehúzna. Együtt mégiscsak könnyebb – és vállalkozóként az a jó, hogy te tudod eldönteni, hogy mennyit vállalsz a társasági életezésből és mennyit lógsz el!

Tudom, valószínűleg arra számítottál, hogy leírok 5 szuper marketingtippet, hogy itt poszotlj erről, ott küldj e-mailt amarról és az hozza meg a sikert. Igen, ilyet is tudok mondani, ha együtt dolgozunk, de addig nem is tudunk együtt dolgozni, amíg legalább az első két témán el nem gondolkozol te egyedül – én nem tudom meghatározni azt, hogy mi a te sikered, ahogy azt sem, hogy neked mi vállalható be és mi nem. Tudok segíteni abban, hogy megfejtsd ezeket, hogy mi mennyire jó neked és mit kell kerülni, de ehhez az kelll, hogy ezen az öt dolgon már te is elkezdj gondolkozni!

Jó lenne egy közösség, ahol introvertált vállalkozókkal találkozhatsz online?

Tele vagy kérdésekkel? Vagy nincs kérdésed, de lenne kedved velem dolgozni?

Szólj hozzá!